Denklab
Denklab biedt leerlingen op het Mozaïek de kans om hun analytische, creatieve en praktische vaardigheden verder te ontwikkelen, op hun eigen niveau en tempo. Met kant-en-klare projecten, modules en opdrachten leren kinderen onderzoekend en uitdagend, terwijl ze hun talenten ontdekken en uitbreiden.
Kinderen leren het verschil tussen een fixed mindset; denken dat je capaciteiten vaststaan en een growth mindset, waarin ze geloven dat ze kunnen groeien door oefenen, doorzetten en leren van fouten.
Projecten en modules
De lessen staan volledig klaar in de leeromgeving. De kinderen werken hier aan projecten of losse modules. Een project duurt ongeveer 8 weken en een module 4 weken. Alle opdrachten stimuleren kinderen om analytisch, creatief en praktisch te denken, gebaseerd op de taxonomie van Bloom en Sternberg. Ook metacognitie en leerstrategieën krijgen aandacht: leren leren staat centraal.


Taallijn
In de taallijn ligt de nadruk op drie pijlers: liefde voor taal, leren over taal en creatief met taal. Per leerjaar zijn er vier blokken van acht weken, met 28 lesweken voor nieuwe en herhaalde onderwerpen en vier checkweken om de opgedane kennis te verankeren. Instructievideo’s in de leeromgeving zorgen ervoor dat leerlingen dit zelf ook kunnen volgen. Na het bekijken van de video’s kunnen leerlingen zelfstandig aan de slag met opdrachten.
Rekenlijn
De rekenlijn bestaat uit 28 gevarieerde onderwerpen die leerlingen uitdagen en inspireren, zoals Fibonacci, talstelsels, origami en flexagons. Bij elk onderwerp is er een duidelijke instructievideo, zodat leerlingen zelfstandig kunnen oefenen en terugkijken wanneer nodig. De doorgaande leerlijn zorgt ervoor dat nieuwe onderwerpen worden aangeboden en eerder behandelde stof herhaald wordt. Voor late instroom is er een instapprogramma beschikbaar waarin onmisbare onderwerpen worden behandeld.


Waarom Denklab?
Denklab is zorgvuldig opgebouwd met bewezen onderwijskundige inzichten. De lessen stimuleren kinderen om zelf keuzes te maken, samen te werken, problemen op te lossen en te reflecteren op hun eigen leerproces. Zo ontwikkelen leerlingen zich niet alleen in kennis, maar ook in creativiteit, kritisch denken en zelfstandigheid, klaar om vol vertrouwen en initiatief deel te nemen aan de wereld om zich heen.